Liberalerna tar ansvar i en svår tid

Onsdag 14 oktober 2020

Förslaget till Sundbybergs budget 2021 är klart!

Socialliberala vänner,

Hoppas att ni mår så bra det går i dessa utmanande Coronatider! När dessa rader skrivs har budgetarbetet i Sundbybergs stads mittenstyre precis avslutats. Den 21 oktober beslutar kommunstyrelsen om budgeten och den 4 november antas den slutgiltigt i kommunfullmäktige. Det är alltså fråga om vår stads budget för år 2021 med plan för åren 2022-2023.

Vi har ett svårt ekonomiskt läge i staden och det har präglat budgetförhandlingarna i mittenstyret. Med anledning av att vi sedan ett par år tillbaka behöver betala till skatteutjämningssystemet (tidigare var vi bidragsmottagare), är inne i en lågkonjunktur som förstärkts av Covid-19 och bristande budgetdisciplin bland tjänstemän och politiker under ett antal år så har de ekonomiska utmaningarna varit betydande. Samtidigt har vi inom ramen för Januariavtalet och de nationella budgetförhandlingarna med mera fått en viss hjälp med statsbidrag och andra stödformer.

I arbetet med budgeten har vi i Liberalerna motsatt oss förslag om skattehöjning. Vi har vid flera tillfällen, däribland på vår egen speciella budgetkonferens i stadshuset i september, haft öppna diskussioner då vi varit eniga om denna position. Dels handlar det om att vi som liberaler önskar ha en så låg skatt som möjligt så att människor själva kan få bestämma över sin ekonomi. Vidare har vi en konkurrenssituation gentemot flera kommuner som ligger nära oss i de norra delarna av Stockholmsregionen och som har en lägre skattesats. För att lyckats säkra en oförändrad skattesats har det krävts en tydlighet i budgetförhandlingarna och jag som gruppledare och kommunalråd önskar tacka alla kollegor för både stöd och råd. Ett speciellt tack vill jag förmedla till vice gruppledare och riksdagsledamot Nina Lundström och politisk sekreterare David Nyström som varit ovärderliga stöd i budgetarbetet.

Den lagda budgeten från mittenstyret är kärv och det krävs att vi fortsatt fokuserar på ekonomiskt ansvarstagande och budgetdisciplin. Vidare är det viktigt att alla förtroendevalda har ett tydligt hela staden-perspektiv och inte endast försvarar sin nämnd eller motsvarande.

Våra nämnder och andra delar av staden får inga ekonomiskt generösa tillskott under nästa år. Däremot kan jag med gott samvete säga att vi undvikit panikbesparingar. Det är strama tyglar som gäller, men staden har ändå möjlighet att upprätthålla en stabil nivå i våra verksamheter.

En sak som blir en utmaning framöver är hur vi ska kunna gå in i valrörelsen 2022 i ett läge där den ekonomiska verkligheten gör att vi inte kan ge budgetkrävande löften till väljarna.

I tider när det är svårt opinionsmässigt på den nationella nivån för partiet så finns det anledning att påminna om att det även framöver finns goda möjligheter att göra skillnad lokalt. I valet 2018 hade vi 8.0 procent i kommunvalet och tydlig så kallad ’positiv röstsplittring’ gentemot hur sundbybergarna röstade i region- och riksdagsvalet. Vi kan lyckas även i det kommande valet om vi håller ihop, formulerar tydliga socialliberala budskap och stöttar varandra.

Lev väl och ta hand om varandra och relationerna med era medmänniskor, vilket är extra viktigt i dessa utmanande samhällstider!

Här hittar du mittenstyrets sammanfattning av förslaget till stadsbudget 2021:  PM, Budgetförslaget 2021.

Här hittar du hela budgetförslaget 2021: Sundbybergs stads budget 2021 med plan 2022-2023.

Socialliberala hälsningar,

Kommunalråd och gruppledare