Sommarhälsning från Johan

Tisdag 23 juni 2020

Socialliberala vänner,
Hoppas att ni haft en fin midsommar!

Vi har genomgått en exceptionell tid i Sundbyberg, Sverige och världen i och med Coronaviruset och alla dess följdeffekter för vårt samhälle. Jag är mycket tacksam för den hänsyn och förståelse alla inom Liberalerna i Sundbyberg har visat i denna prövande tid och hoppas att ni får en fin sommar med vila men även en del social stimulans. Samhällsengagemanget och det patos som ni ständigt visar bevis på betyder mycket och jag är mycket tacksam för ert stöd för en socialliberal samhällsutveckling i Sundbyberg, regionen och vårt land samt internationellt.

Sundbybergs stads ekonomi har stora utmaningar och kärva tider väntar. Vi kommer under hösten i mittenstyret behöva lägga en stram budget. Samtidigt har vårt kära parti, Liberalerna, svaga opinionssiffror. Det är emellertid så att Liberalerna i Sundbyberg har all anledning att ha ett bra självförtroende och vi lyckades bland annat nå ett väljarstöd på 8,0% i kommunvalet år 2018:

[https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/K/kommun/01/83/index.html]

Vårt kommunala valresultat var 1 procentenhet högre än vad stödet var bland sundbybergarna i region- och riksdagsvalet. Det vill säga vi hade positiv lokal röstsplittring. Vårt förtroende inom lokalpolitiken i vår kära stad är stort. Om vi kämpar på, driver väl underbyggda förslag och sakfrågor samt stöttar varandra i partiet på nationell nivå kan stödet för Liberalerna lyfta runt om i Sverige.

Vi lever en tid när reaktionära och populistiska krafter både till höger och vänster får allt större utrymme. Med anledning av Coronaviruset och dess olika följdeffekter i samhället kommer vi emellertid framöver behöva en politik som både tar ansvar för ekonomin och omfattande sociala utmaningar. I denna skärningspunkt har vi socialliberala förtroendevalda en kanske viktigare uppgift än på länge.

Samtidigt som vi ska vara förankrade i vår ideologi får vi aldrig glömma att vi har ett uppdrag att hela tiden arbeta för att förbättra sundbybergarnas vardag.

Tänk på att hela tiden prata socialliberal politik med våra medborgare när du får tillfälle. Alla dessa små samtal med olika medborgare är guld värda. Det kan gälla grannar, arbetskamrater, kollegor i föreningslivet och/eller på din arbetsplats.

Vi fortsätter kampen för ett mer socialliberalt Sundbyberg och en positiv mänsklig lokal miljö för alla medborgare. Det inkluderar en skola med fokus på kunskap och individen samt tydlig uppföljning och forskningsbaserade antimobbningsprogram. Vi prioriterar skolbibliotek och idrottsverksamhet i skolan på och utanför schemat. Vår äldreomsorg ska arbeta för en ökad värdighet för alla våra årsrika sundbybergare. Det är viktigt även framöver med olika boendeformer för årsrika när det gäller storlek och övrig inriktning. Vi kommer fortsätta att arbeta för ett utbud med flera driftsformer samt vardagsvalfrihet i form val av mat, social samvaro, fysisk aktivitet och andra fritidssysselsättningar.

Våra grönområden och vattenmiljöer ska bevaras och prioriteras. Vårt breda klimat- och miljöarbete är en central del av en framtidsinriktad och ansvarsfull socialliberal politik. Tillväxten i form av exploatering och ökad befolkning måste hela tiden ta hänsyn till livsmiljön och Sundbybergs själ och karaktär.

För Sundbyberg bästa är det centralt att vi har får ökad tillgänglighet till nya och upprustade idrottsanläggningar, spontanidrottsplatser och andra områden som möjliggör fysiska aktiviteter. Föreningslivet är en del av stadens ryggrad och dess demokratiska liv. Detta gäller både inom idrotten och kulturen. Ett inkluderande kultur- och fritidsliv bidrar till folkhälsan, glädje, gemenskap, stadens identitet samt individers och gruppers personliga utveckling. Vidare är denna verksamhet viktig för demokrati, bildning och för att bygga broar socialt och intellektuellt mellan människor.

Kampen för ett öppet samhälle med frihet, tolerans och mångfald går vidare. Idag, i morgon och under lång tid framöver. Mörkrets krafter får aldrig segra.

När reaktionära populistiska krafter får ökat inflytande i Sundbyberg, Sverige, Europa och världen blir det intellektuella uppdraget extra viktigt. Det intellektuella ansvaret är vårt som professor och chefredaktör Herbert Tingsten skulle ha sagt. Gary Aelius och hans kollegor inom Sverigedemokraterna måste bemötas med trovärdiga argument. Populister som Orbán, Trump, Le Pen, Putin eller Åkesson får aldrig segra!

Jag är mycket stolt över er och jag ger mig aldrig.

Vi ses igen socialliberala vänner, någonstans i skärningspunkten mellan vardagens slit och drömmarna om en bättre framtid med tydliga frihetliga ideal kombinerat med socialt ansvar.

Trevlig sommar!

Kommunalråd (L) och gruppledare