Satsa på Isbiten igen för mer rörelseglädje

Fredag 26 april 2024

Vi lever i en tid när barn och ungdomar rör sig för lite och det finns betydande hälsoutmaningar. Med anledning av detta måste vi i Sundbybergs stad stimulera all form av idrott, spontan sådan likväl som verksamhet i skolan och föreningsform.

För några år sedan tog vi i Liberalerna i Sundbyberg, när vi hade politiskt huvudansvar för kultur- och fritidsfrågorna, initiativ till att etablera en näridrottsplats på is på flera platser i vår fina stad. Ett koncept och anläggning som kallas Isbiten som introducerats av tidigare NHL-proffset och ishockeylegenden Anders Hedberg.

Det var en mycket populär satsning bland framförallt Sundbybergs barn och ungdomar. Vi noterar tyvärr att denna satsning på Isbiten på olika platser i vår stad har prioriterats ner under den senaste tiden. Därför önskar vi inför kommande vintersäsong att näridrottsplatser på is prioriteras av den politiska majoriteten.

Mer rörelseglädje åt folket! Isbiten är en satsning som bidrar till mycket glädje, hälsa och ger en bra stimulans till fysisk aktivitet i olika former. Både i föreningslivet, skolan och som spontan utövning.

Johan Storåkers (L)
Oppositionsråd för Liberalerna i Sundbybergs stad
Andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden
Idrottsledare