Vi planerar nu framtidens idrottsanläggningar

Torsdag 7 april 2016

Sundbyberg växer mycket och därför behöver vi planera framtidens lokala idrottsanläggningar. Den nya politiska majoriteten är medveten om bristerna på området som finns i vår fina stad idag. Det gäller anläggningar för idrott i skolan, spontan utövning och i organiserad form, framförallt inom vårt lokala fantastiska föreningsliv. Samtidigt är de ekonomiska resurserna begränsade och vi måste hela tiden göra prioriteringar. Idag är vi inne i ett intensivt arbete med planering av framtidens lokala idrottsanläggningar. Detta arbete genomförs i nära samverkan med övrig samhällsplanering och exploateringspolitik. Vidare tittar vi på aktuella projekt i närliggande kommuner.

Vi har ännu inte tagit några centrala beslut men planerar att göra detta i samband med fastställandet av budgeten i juni månad och vidare i en mer långsiktig anläggningsplan som kommer att presenteras under hösten. Den långsiktiga anläggningsplanen kommer att vara en del av det s.k. handslaget med Idrottsalliansen, som är en sammanslutning av Sundbybergs idrottsföreningar. Jag är tacksam för alla inspel från sundbybergare om hur vi på bästa sätt använder våra begränsade ekonomiska resurser.

Idrottsverksamheten i skolan, spontan utövning och i föreningsform är viktigt för utveckling av enskilda personers välbefinnande, folkhälsan och det lokala samhället. Som Sundbybergs största folkrörelse bidrar idrotten tydligt till gemenskap och vår stads identitet.

Kommunalråd för Liberalerna och ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Sundbyberg

(Insändare i tidningen Vi i Sundbyberg den 8/4)Johan insändare