Liberalerna agerar för plan mot våldsbejakande extremism!

Fredag 1 april 2016

maskerad person
Under 2015 tog vi initiativ till en motion som handlade om att få staden att ta fram en plan mot våldsbejakande extremism.

Tyvärr togs det inte på allvar,  men nu händer det!
Mikael T Eriksson ska se till att arbetet sätter igång. Det är skönt att återigen kunna visa på att maktskiftet i staden har betydelse för oss medborgare i Sundbyberg.

Generellt finns en stor okunskap om hur man ska hantera våldsbejakande extremism, därför tog vi Liberaler initiativ till att en handlingsplan ska tas fram. Det är viktigt att ta fram fakta och beskriva hur nuläget ser ut här i Sundbyberg, för att kunna agera förebyggande i stället för att försöka reparera i efterhand.

Vi ser verkligen fram emot den arbets- och handlingsplan som kommer att tas fram. Precis som Birgitta Ohlsson och Roger Haddad skriver är kommunen en viktig aktör för att stoppa terrorism.

Äntligen kan också Sundbyberg ingå i den grupp av kommuner som tar sitt ansvar och arbetar förebyggande mot extremism och dessutom kontinuerligt ser till att ha en hög uppmärksamhet på, den våldsbejakande extremismen.

Allt för att öka den upplevda tryggheten i staden och i Sverige!

Inger Gran
Ledamot i Kommunfullmäktige