Varför inte införa ”en väg in” för föreningars ansökningar om bidrag?

Fredag 21 april 2023

Reza Zarenoe

Liberalernas kommunfullmäktigeledamot Reza Zarenoe frågar i en interpellation Sundbybergs vänsterstyre om de inte borde införa ”en väg in” för föreningars ansökningar om bidrag.

– Ideella föreningar som har medlemmar i Sundbybergs stad söker varje år föreningsbidrag för att skapa bättre föreningsaktivitet för dessa medlemmar. Syftet med dessa bidrag är att främja demokrati, utveckling och ett brett socialt engagemang, samt motverka isolering för enskilda och grupper och främja allas delaktighet i samhället.

Staden delar därmed varje år ut föreningsbidrag till föreningar som har verksamhet inom olika områden. Det kan hända att samma förening behöver söka medel hos olika nämnder utifrån deras olika aktiviteter. Detta är inget optimalt sätt, varken för föreningarna som behöver avsätta extra tid och resurs för flera ansökningar, eller för olika sektorer inom staden att avsätta tid och resurser.

Det finns kommuner som effektiviserat detta genom att skapa ”en väg in” för ansökningarna. Detta innebär att alla föreningar skickar in en enda ansökan med önskemål om bidrag gällande deras olika aktiviteter. Ett centraliserat bidragsförfarande kan innefatta en bemanning med rätt kompetens hos de tjänstemän som handlägger de aktuella ärendena, men även bidra till ett helhetsperspektiv som kvalitetssäkrar ansökningsförfarandet.

Sundbybergs stad har tyvärr inte förändrat arbetssättet. Jag vill därför fråga kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling:

– Varför fortsätter Sundbybergs stad med samma omoderna förfarande gällande föreningsbidrag?

– När tänker Sundbybergs stad att erbjuda föreningarna en rättvisare ansökningsprocess genom ett centraliserat förfarande?