Finns det anledning att oroa sig för ytterligare skattehöjningar i Sundbyberg?

Fredag 21 april 2023

Liberalernas oppositionsråd Johan Storåkers frågar i en interpellation kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling (S) om sundbybergarna har anledning till oro för att vänsterstyret höjer skatten även i kommande budget.

– Trots ett mycket tufft ekonomiskt läge för många medborgare och hushåll i Sundbyberg så valde det politiska styret i budgeten för år 2023 att höja skatten med 35 öre. Många sundbybergare plågas av små marginaler med anledning av en utmanande konjunktur, hög inflation och pressande räntenivåer samt betydande energikostnader med mera.

Att i det läget höja skatten tyder på att den nya politiska ledningen ser det som vänsterideologiskt viktigt att med en skattehöjning ytterligare bestämma över människors allt tunnare plånböcker. För närvarande får undertecknad och Liberalerna många frågor från skattebetalare i vår stad om det finns anledning till oro för ytterligare en skattehöjning i den kommande budgeten?

Därför vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling (S):

– Finns det för sundbybergarna anledning till oro för ytterligare en skattehöjning i den kommande kommunala budgeten i vår stad?