Unik idrottsanläggning byggs i Sundbyberg!

Torsdag 17 maj 2018

Unik idrottsanläggning byggs i Sundbyberg!

Det grönblå styret i Sundbybergs stad kommer att på kommunstyrelsens möte den 4 juni ta beslut om att godkänna en förstudie och investeringsram för en unik multianläggning för idrott på Sundbybergs IP. Det kommer att vara en multihall i flera våningar som planeras att innehålla följande i tre plan:

Plan 1: Garage + curlingbanor

Plan 2: Ishall träning + ishall med läktare för bredd- och ungdomsishockeynivå samt till exempel ett café

Plan 3: En 11 mot 11-hall för fotboll inomhus med konstgräs

Ingen liknande anläggning finns i Sverige och detta är en satsning som sticker ut ordentligt även ur ett internationellt perspektiv.

– Det är stolt idrottshistoria som vi skapar i Sundbyberg genom denna unika anläggning. Framför allt är detta projekt viktigt för alla utövare och eldsjälar som verkar inom idrottslivet i vår fina stad, säger Johan Storåkers, idrottskommunalråd och gruppledare för Liberalerna.

– Vi har lyssnat mycket på den lokala idrottens önskemål och prioriteringar. Detta är en fantastisk möjlighet för framförallt föreningarna och skolverksamheten. Jag känner en oerhörd idrottspolitisk stolthet en dag som denna, framhåller Johan Storåkers.

Anläggningen planeras att byggas på den del av IP som är närmast simhallen och där det idag är en icke fullstor friidrottsanläggning (366 meters rundbana). Preliminär byggstart är hösten år 2019. Med anledning av detta arbetar Sundbybergs stad med en inriktning på att bygga en fullstor friidrottsanläggning på annan plats i staden och tills dess att den är klar anlägga en icke fullstor idrottsplats för friidrott. Sundbybergs stad kommer även att analysera var en matchplan utomhus för fotboll motsvarande Svenska Fotbollsförbundets regler för division 2-nivå kan placeras.