Socialt perspektiv på kulturen i Sundbyberg

Torsdag 2 juni 2016

Biblioteken och skolbiblioteken har en central roll i nämndens verksamhet för att uppmuntra till bildning och språkutveckling. Goda språkkunskaper är en förutsättning för att kunna vara delaktig i samhället och därför grundläggande för demokratin.

Så står det i majoritetens budgetförslag för Sundbybergs stad för år 2017. Och vidare:

Ungdomsmottagningen fyller en mycket viktig social funktion. Bland annat bedriver den ett viktigt arbete för att motverka effekter av patriarkala strukturer.

Kultur Sundbyberg erbjuder plats för skapande, möten, lärande och upplevelser genom olika konstnärliga uttryck. Verksamheten bidrar även till Sundbybergs rika kulturliv samt en meningsfull tillvaro genom kurser och arrangemang och ger redskap för estetiska uttryck som i sin tur leder till personlig- social- och samhällsutveckling.

El Sistema, som är en metodik som arbetar med social och demokratisk utveckling genom instrumentundervisning i klassisk musik, vidareutvecklas likväl som kursverksamheterna.

Kommunalråd Liberalerna och ordförande i kultur- och fritidsnämnden

DSC4024ep_2014-300x277