Ett idrottens Sundbyberg för både tjejer och killar

Torsdag 9 juni 2016

Idrotten är den största folkrörelsen och har en självklar roll för att bland annat bidra till en bättre folkhälsa. I Sundbyberg bidrar idrotten även till stadens demokratiutveckling, varumärke och identitet.

I Sundbyberg finns det idrottsanläggningar som bjuder in till och kan nyttjas för spontana aktiviteter, skolverksamhet, träningar och tävlingar inom föreningarna. Planerandet av nya idrottsanläggningar tar sin utgångspunkt i ett handslag med föreningslivet. Det finns behov av både nya men även utbyggda idrottsanläggningar i staden. Arbetet med att planera dessa är inne i en intensiv fas, där staden bland annat för dialog med privata aktörer för samarbeten kring investeringar i nya anläggningar.

Planering av framtida idrottsanläggningar görs utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Till exempel ska spontanidrottsplatser vara inbjudande att besöka för både killar och tjejer.

Staden erbjuder ett föreningsstöd som stimulerar idrottare, tränare och ledare – främst inom barn- och ungdomsidrotten.

Samarbetet mellan skolan och idrotten är starkt för att gynna integration och för att barn och ungdomar ska komma i kontakt med olika aktiviteter.

Kommunalråd (L) och ordförande i kultur- och fritidsnämnden

DSC4024ep_2014-300x277