Föreningarna är mycket viktiga för Sundbybergs utveckling!

Länge leve föreningslivet

Onsdag 17 februari 2016

gemenskap

Som nytillträtt kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Sundbyberg har jag den senaste tiden bland annat prioriterat föreningsbesök. Det gäller olika typer av föreningar, till exempel inom kultur och idrott. För mig är det mycket givande att få höra om alla fantastiska insatser som många ledare gör, flera helt utan ersättning. De bidrar till många sundbybergares personliga utveckling, gemenskap mellan människor, utveckling av den lokala demokratin och folkhälsan. Vidare är föreningslivet viktigt för Sundbybergs identitet och varumärke.

För oss inom Liberalerna är det prioriterat att vi i Sundbyberg har ett brett och inkluderande föreningsliv med relativt låga deltagaravgifter.

Idag lever vi i en värld där många människor är på flykt med anledning av krig och annan misär. Det är viktigt att vi arbetar med integration av de nya svenskarna.  En viktig kraft i integrationsarbetet är vårt fantastiska föreningsliv.

Johan Storåkers
Kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden