Behåll Kymlinge grönt!

Liberalerna fortsätter kampen om gröna värden.

Tisdag 23 februari 2016

Blabar

I en tätbebyggd storstadsregion är våra grönområden en oas för rekreation, idrott, annan rörelse, friluftsliv och övrig avkoppling. Vi vet att många sundbybergare men även människor utanför vår kommun uppskattar Kymlinge stort. Liberalerna i Sundbyberg kommer fortsätta att kämpa för att bibehålla området grönt. Det är något vi tagit strid för i decennier och många av de nyinflyttade i Stora Ursvik och Brotorp har etablerat sig där för närheten till gröna värden.

Sundbyberg är Sveriges till ytan minsta kommun och har trots detta tagit ansvar för bostadsbyggande på nationell toppnivå.

I vår fina stad har vi, i förhållande till vår befolkningsstorlek, byggt i en takt som Stockholms stad endast kan drömma om. I stället för att fientligt försöka ta över en annan stads mark och bygga bort ett uppskattat grönområde kan finansborgarrådet Karin Wanngård (S) börja med att exploatera några av Stockholms grönområden och koncentrera sig på att utveckla sin kommun.

Den 14 december 2014 röstade socialdemokraternas Jonas Nygren i kommunfullmäktige för följande att-sats: ”förvaltningen med ansvar för stadsmiljö ges i uppdrag att planera för en utvidgning av naturreservatet i Kymlinge.”  Idag är Jonas Nygrens linje i frågan minst sagt otydlig.

All forskning i frågan visar på vikten av tillgängliga grönområden i exploaterade storstadsmiljöer, så Liberalerna kämpar vidare för att bevara Kymlinge grönt!

Nina Lundström
F.d. riksdagsledamot och kommunalråd (L)

Kommunalråd och gruppledare (L)

Inger Gran