Förbjud användande av lustgas på kommunal mark!

Torsdag 15 augusti 2024

Johan Storåkers (L) och Per Håkansson (L):
I Sundbyberg har under det senaste året användandet av lustgas ökat. Med tanke på de betydande medicinska negativa konsekvenser som användandet kan leda till är vi djupt oroade över situationen. Många läkare har uttryckt stor oro över nyttjande av lustgas, då det bland annat kan ge förödande hjärnskador.

I andra kommuner i Sverige har det tagits beslut om att användandet av lustgas är förbjuden på kommunal mark. Vi från Liberalerna anser att det nu är dags att Sundbybergs stad även beslutar om detta.

Utöver att användandet av lustgas är medicinskt farligt kan vi notera att de lett till ljudstörningar för andra medborgare och betydande nedskräpning. Angeläget är att Sundbybergs stad informerar medborgarna om riskerna med lustgas och ser över tillståndsreglerna för försäljning av dessa tuber. Vidare kan nämnas att flera kommuner fått betydande ökade återvinningskostnader, upp till 500%, genom efterhantering av aktuella tuber.
Oppositionsråd för Liberalerna i Sundbyberg

Per Håkansson
Ersättare i kommunfullmäktige och i kultur- och fritidsnämnden för Liberalerna i Sundbyberg