Öppna vägen bakom Hornbach!

Onsdag 29 mars 2023

Liberalernas Inger Gran frågar i en interpellation Sundbybergs vänsterstyre om de inte borde öppna Östra Madenvägen bakom Hornbach och dubbelrikta den för biltrafik igen, som gatan ursprungligen är byggd för:

– Framkomligheten för stadens bilburna medborgare är en ständig diskussionspunkt både vid köksborden, i media och inom politiken. Bland annat har det fattats beslut om att enkelrikta Östra Madenvägen bakom Hornbach för att bredda cykelvägen. Till följd av detta körs många bilar som kommer från Rissne och Enköpingsvägen över parkeringen vid Hornbach. Det uppstår incidenter helt i onödan som enkelt skulle kunna avhjälpas genom att dubbelrikta Östra Madenvägen igen. Idag hänvisas såväl privatbilisterna som yrkestrafiken att köra en lång omväg med onödiga köer och CO2 – utsläpp.

Dessutom tvingas tung trafik liksom de stora kundflödena både till Coop och Systembolaget att dagligen passera den mycket smala Östra Madenvägen vid de nybyggda fastigheterna vid Umami park.

Med detta vill jag fråga Stadsmiljö-/ och tekniska nämndens ordförande Martin Solberg (MP):

– Vilket resultat visar utvärderingen av cykelbanans användning?
– Hur går resonemanget när det gäller trafikflödet över Hornbach:s parkering?
– Vilken hänsyn har tagits till att den tunga trafiken till t ex sopsugen tvingas köra längre sträckor och passera de nybyggda fastigheterna med den nuvarande enkelriktningen?