När kommer stadens VA-plan att antas?

Fredag 31 mars 2023

Liberalernas Inger Gran frågar i en interpellation Sundbybergs vänsterstyre när de egentligen ska komma till skott och ta fram en plan för den fortsatta utbyggnaden av vatten och avlopp (VA) i staden:

– Under årens lopp har vi inom politiken fattat många beslut om stadsutveckling i stadens olika stadsdelar. Som exempel kan nämnas Hallonbergen, Ör och inte minst Västra Ursvik. Vi har visat upp visionsbilder för våra medborgare, haft detaljplaner ute på samråd och skapat ett engagemang med förväntningar på de närboende i respektive område. Sedan händer – ingenting!

När det blivit tydligt att stadens VA-anläggning inte har kapacitet för den expansion som planerats och beslutats, stannar den reella utvecklingen av. Dock fortsätter vänsterstyret med expansionsidéer! Vilket bara ökar på medborgarnas negativa åsikter om kompetensen hos politiker.

Med detta vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling (S):

– Hur prioriteras framtagningen av stadens VA-plan?
– Hur mycket kommer stadens medborgare att påverkas när mark måste grävas upp för att utöka VA-kapaciteten?
– När och hur kommer information om de arbeten som måste genomföras för att kunna realisera redan beslutade planer, att ges till våra medborgare?