Se alla

Liberalerna tar initiativ till skärmfria förskolor i Sundbyberg

Lördag 21 september 2024

Vid kommunfullmäktiges sammanträde måndag 23 september lägger Liberalerna en interpellation och en motion som båda syftar till skärmfria förskolor i Sundbyberg och i ett första steg att motverka överdriven skärmanvändning. Initiativen är undertecknade av gruppledare Johan Storåkers.

Interpellationen lyder:


Hur ska överdriven och ogenomtänkt skärmanvändning motverkas?

Skärmar har intagit en alltför framträdande roll i det svenska utbildningssystemet. Allt längre ned i åldrarna ersätter paddor, datorer, mobiler och andra skärmar traditionell pedagogik med papper och penna.

Forskningen är tydlig. Skärmfria miljöer skapar bättre förutsättningar för barn att utveckla relationer, att koncentrera sig och att lära sig att läsa och skriva. Det är därför viktigt att digitala lärverktyg introduceras i undervisningen först i en ålder när de främjar och inte hämmar elevernas lärande. Liberalerna menar att användningen av digitala lärverktyg därför behöver ske varsamt och genomtänkt, utifrån tydligt vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde. Användningen av skärmar riskerar också att tränga undan andra viktiga delar i barns uppväxt, till exempel rörelse.

I förskolan läggs grunden för att lära sig läsa, skriva och räkna. Skärmar för små barn riskerar att leda till sämre språkutveckling, försvåra inlärning och bidra till koncentrationssvårigheter. Det är viktigt att eventuell användning av digitala lärverktyg i förskolan sker selektivt utifrån tydligt vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde.

Med anledning av ovanstående frågar jag förskolenämndens ordförande Amanda Möllenhoff följande:

Hur avser Sundbybergs stad arbeta för att motverka överdriven och ogenomtänkt skärmanvändning i Sundbybergs förskolor? 

Johan Storåkers (L)
Oppositionsråd och kommunfullmäktigeledamot

Motionen lyder:


Inför skärmfria förskolor i Sundbybergs stad

Skärmar har intagit en alltför framträdande roll i det svenska utbildningssystemet. Allt längre ned i åldrarna ersätter paddor, datorer, mobiler och andra skärmar traditionell pedagogik med papper och penna.

Forskningen är tydlig. Skärmfria miljöer skapar bättre förutsättningar för barn att utveckla relationer, att koncentrera sig och att lära sig att läsa och skriva. Det är därför viktigt att digitala lärverktyg introduceras i undervisningen först i en ålder när de främjar och inte hämmar barns lärande. Användningen av skärmar riskerar också att tränga undan andra viktiga delar i barns uppväxt, till exempel rörelse.

I förskolan läggs grunden för att lära sig läsa, skriva och räkna. Skärmar för små barn riskerar att leda till sämre språkutveckling, försvåra inlärning och bidra till koncentrationssvårigheter. Trots detta finns idag krav i förskolans läroplan att alla barn ska få använda digitala verktyg i förskolan. Det sätter Liberaler i regering nu stopp för. Förskolan ska i huvudsak vara skärmfri.

I väntan på att det träder i kraft anser vi att Sundbybergs stad bör gå före och införa en huvudregel som innebär att utbildningen i kommunens förskolor i huvudsak ska vara skärmfri för barnen.

Liberalernas KF-grupp i Sundbyberg yrkar med anledning av vad som ovan anförts:

– Att Sundbybergs stad inför en huvudregel att utbildningen i kommunens förskolor ska i huvudsak ska vara skärmfri för barnen.

Johan Storåkers (L)
Oppositionsråd och kommunfullmäktigeledamot