Liberalerna leder utökat pensionärsråd i Sundbyberg

- Sundbyberg ska vara en äldrevänlig stad, med breda kontaktytor mellan politiker och pensionärsorganisationer

Fredag 15 mars 2019

Nu är åter Sundbybergs kommunala pensionärsråd på plats. Stadens Mittenstyre vill markera äldrefrågornas betydelse genom en utökning av rådet, som nu innehåller åtta ledamöter och åtta ersättare. Detta i syfte att öka kontaktytorna mellan politikerna och pensionärsorganisationerna. Tidigare bestod rådet av fem ledamöter och inga ersättare.

Till ny ordförande i pensionärsrådet har valts Anna-Lena Hammarin, Liberalerna.

– Det känns otroligt tillfredstillställande att det kommunala pensionärsrådet nu är på plats, och jag känner mig både stolt och hedrad över att ha fått förtroendet att leda rådet, säger Anna-Lena Hammarin.

– Pensionärsrådet fyller en viktig funktion som mötesplats för stadens politiker och pensionärsföreningarna. En bra dialog och ett gott samarbete mellan politiker och företrädare för stadens seniorer är en ömsesidig win-win-situation – politiken får möjlighet att ha ”örat mot marken” och lyssna in synpunkter från stadens äldre, och pensionärsföreningarna ges en konkret möjlighet att påverka stadens äldrepolitik.

– Det övergripande målet är att Sundbyberg ska vara en i alla avseenden äldrevänlig stad, säger Anna-Lena Hammarin.

Bild: Liberalernas representanter i Sundbybergs pensionärsråd; Jane Gyllencreutz, ersättare, Anna-Lena Hammarin, ordförande, Kerstin Ljunggren, ersättare.