
Liberalerna i Region Stockholm tar strid för fler bussar till Ursvik – artikel i Mitt i Sundbyberg:
Söndag 15 juni 2025
I skuggan av det vilande tvärbanebygget rasar regionpolitiker över kollektivtrafiken i Ursvik.
Amelie Tarschys Ingre (L) vill att problemet hanteras snabbt.
– Vi kräver att regionen tar sitt ansvar.
För Ursviksborna har tvärbaneprojektet utvecklats till en följetong av det segare slaget.
När utbyggnaden klubbades var planen att spårvagnarna skulle börja rulla i Ursvik 2021. Det sprack, minst sagt. I stället ser utbyggnaden av tvärbanan ut att vara färdig tidigast 2028, vilket Mitt i skrev om häromveckan.
Situationen har inte förbättrats av en, som många ser det, kännbar bussbrist.
Och nu sällar sig Liberalerna i Region Stockholm till skaran av kritiker.
– Vi tycker inte att det är rimligt att Ursviksborna har en så undermålig trafikförsörjning. Vi kräver att regionen tar sitt ansvar och stärker busstrafiken i området, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Stockholm.
Ny linje på gång
Sedan tidigare är det känt att SL till årsskiftet vill införa en ny busslinje i Ursvik: linje 519.
Amelie Tarschys Ingre välkomnar åtgärden, men menar samtidigt att den tar tid att få på plats. Därför vill hennes parti att regionen utreder hur kollektivtrafiken i Ursvik kan bli bättre i väntan på tvärbanan.
– Till exempel med omdragna busslinjer, men kanske framför allt fler avgångar. Så att det blir lättare för Ursviksborna att åka kollektivt.
Nu tvingas folk ta bilen i stället, säger Amelie Tarschys Ingre.
Hur snabbt tror du att åtgärderna kan vara på plats?
– Min förhoppning är så snart som möjligt, men det är något trafikförvaltningen ska titta på. Vi vill att man prioriterar frågan.
MP: Sent påkommet
Trafikregionråd Anton Fendert (MP) tycker att det är ”lite sent påkommet” av L att föreslå en ny utredning, när SL redan identifierat behovet och föreslagit en ny busslinje.
”Ursviksborna behöver fler bussar, inte nya utredningar”, skriver han till Mitt i.
Med linje 519 blir det smidigare att ta sig till pendeltåget och in till centrala Stockholm, fortsätter trafikregionrådet.
Han tillägger att förslaget är ute på remiss och ännu inte klubbat.
”Men jag hoppas att vi efter sommaren kan ge besked om bättre kollektivtrafikförbindelser till Ursviksborna.”
Vill ha expressbuss
Fenderts partikollega Martin Solberg är trafikkommunalråd i Sundbyberg. Också han vill se fler förstärkningar av busstrafiken.
– Vi har fortfarande kvar ganska många saker på vår lista, säger han.
Ett förslag som ännu inte har vunnit gehör hos SL är en så kallad expressbusslinje som rullar fram och tillbaka genom Rissne, Ursvik och Hallonbergen.
Martin Solberg hoppas också på en något annorlunda sträckning av linje 519, som staden nyligen fick tycka till om. Om bussen kör till Hallonbergen centrum via hållplats Gesällvägen kommer den närmare tunnelbanan och kan då avlasta buss 504, lyder hans resonemang.
Det är dock inte bussar som är räddningen när det gäller kollektivtrafiken i Ursvik, poängterar Solberg:
– Grundproblemet är att regionen behöver bli klar med tvärbanan. Sedan kan vi få till extra bussar under tiden.
./.