Lärarnas roll måste stärkas
Onsdag 21 september 2016
Henrik Persson (L), 1:e vice ordförande i Grundskole- och Gymnasienämnden i Sundbyberg i en debattartikel i tidningen Mitt i Sundbyberg:
Läraryrket är Sveriges viktigaste yrke. Alliansregeringen genomförde fyra stora reformer för att öka attraktionskraften och kvaliteten i läraryrket: lärarlegitimation, förstelärarsystem, ny lärarutbildning med återinförda stadielärare och statliga bidrag till höjda lärarlöner.
Reformerna har gett ett synbart och tydligt resultat. Söktrycket till lärarutbildningen har t ex ökat med 70 procent sedan den nya lärarutbildningen startade 2011. Det är ett mycket starkt resultat av reformerna, men det krävs mer.
Ämneskunskaper är avgörande i skolan. Det finns de på vänsterkanten som hävdar att faktakunskaper spelat ut sin roll och att man kan googla sig till fakta. Det viktigaste, enligt dessa, är det kritiska och kreativa tänkandet.
De har helt fel. För att kunna dra slutsatser, tänka kritiskt eller vara kreativ krävs fakta. För att tänka utanför boxen behöver man veta hur en box ser ut.
Lärarnas roll i klassrummet måste stärkas och fokus måste vara på ämneskunskaper. För att öka ämneskunskaper och ämnesmetodik i läraryrket föreslår Liberalerna en omfattande vidareutbildning av svensk lärarkår.
Vi föreslår att ett års vidareutbildning på universitet i ämneskunskaper eller ämnesmetodik ska vara ett självklart inslag under en lärarkarriär. Utbildningen kan avse fördjupade ämneskunskaper i ett ämne som läraren redan är behörig i, eller att bli behörig i ytterligare ett ämne. Utbildningen ska avse legitimerade lärare i grundskola och gymnasium som har minst tio års tjänstgöring som lärare bakom sig.
Skolans utmaning är nu dubbel: resultaten har sjunkit i 25 år och den trenden måste brytas. Samtidigt ska skolan möta den största integrationsutmaningen någonsin. Om skolan misslyckas, så kommer Sverige att misslyckas. Men det omvända gäller också; om skolan lyckas kommer Sverige att lyckas.
Steg för steg kommer vi liberaler att föreslå de reformer vi tror krävs för att lyfta svensk skola tillbaka till världsklass.