Idrotten måste in tidigare i den politiska processen

Fredag 2 september 2016

När olika bostadsområden planeras i landets kommuner är det viktigt att tidigt i den politiska processen komma in med synpunkter. Annars är det stor risk att mycket redan är låst när en medborgare eller förening vill påverka. I landets kommuner är det tydligt att idrotten många gånger kommer in sent inom ramen för stadsbyggnadsprocessen. Ett exempel är Hammarby Sjöstad när ett antal beslutsfattare började analysera idrottsytor först när denna stadsdel redan till stora delar var färdigplanerad.

Jag själv, likväl som mina politiska kollegor och tjänstemän måste ta ett större ansvar i stadsbyggnadsprocesser. Detta för att tidigt analysera olika behov. I många fall är även företrädare för idrotten alltför blygsamma och tar inte initiativ till en tidig dialog med kommunala politiker och tjänstemän. Det är dags att idrottsledare tar en större plats inom den kommunala maktapparaten.

När vi talar om idrottsytor är det viktigt att påpeka att det vi syftar på är platser för inomhus- och utomhusverksamhet, spontan utövning och att behålla högkvalitativa ytor i naturen inklusive vatten samt luft för att möjliggöra mycket av den träning och tävling som sker runtom i landet. Anläggningar består som bekant inte bara av hallar och idrottsplatser. Idag är det stora skillnader i folkhälsa mellan olika medborgare och ofta hör detta ihop med socioekonomiska förhållanden.

En bra stadsbyggnadsprocess som ger goda förutsättningar för vår största folkrörelse och även stimulerar spontana aktiviteter är en investering i bättre folkhälsa och effektiv socialpolitik. Vidare måste det vara en central målsättning när lokala samhällen planeras att det tydligt även fokuseras på idrottsverksamheten i skolan.

Det är inte minst viktigt för att få nya svenskar aktiva. Många av de personer som söker sig till vårt fina land har nämligen inte samma föreningstradition som vi. Speciellt om vi vill rekrytera yngre nyligen anlända tjejer till idrotten är skolan en effektiv samverkanspartner.

DSC4024ep_2014-300x277

Kommunalråd (L) och ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Sundbyberg