Se alla

Brett arbete krävs för ett tryggare Sundbyberg

Måndag 4 december 2023

Johan Storåkers

Sundbyberg har utmaningar med tryggheten. Jag ska nedan ange ett urval av exempel på vad staden, medborgarna, civilsamhället och näringslivet med mera måste fokusera på. Trygghet är ett vitt begrepp och jag kommer fokusera extra på vikten av det förebyggande arbetet inom kultur- och fritidssfären, skol- och förskoleverksamheten, skriver Johan Storåkers.

Övergripande tankar om ett framtida tryggt Sundbyberg

Alla sundbybergare ska kunna känna sig trygga i sin närmiljö. Staden ska arbeta varje dag för att Sundbyberg inte ska ha någon stadsdel med på polisens lista över utsatta områden och för att alla sundbybergare ska känna sig trygga i sin stad. För att främja ett tryggare Sundbyberg måste alla förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare vara engagerade i vårt gemensamma arbete – allt från att hjälpa utsatta människor till att skapa en trygg fysisk miljö. Vi är alla en del av varandras trygghet. Tillsammans med näringsliv, föreningsliv och sundbybergare kommer vi arbeta vidare med målet att Sundbyberg ska vara en trygg stad, var man än bor.

Staden måste självklart arbeta långsiktigt för att skapa trygga människor och trygga miljöer. Samtidigt finns otryggheten i sundbybergarnas vardag. Sundbybergs stad ska prioritera ett effektivt samarbete med polisen. Det måste ske frekventa avstämningar och överenskommelser om hur resurser ska användas för att skapa trygga miljöer här och nu.

Rekryteringen till gängen måste aktivt motarbetas för att förhindra att unga människor dras till kriminell verksamhet och gängens uppbyggnad. I Sundbyberg behöver vi även lägga särskild vikt vid de brott som sker i välfärden och drabbar de svagaste i vårt samhälle. Ingen ska stjäla från sundbybergarna ostraffat.

En inkluderande kultur- och fritidsverksamhet för ett långsiktigt tryggt Sundbyberg

Kultur- och fritidsnämnden för en kontinuerlig dialog med föreningslivet för att stärka den demokratiska utvecklingen i samhället, integrationen, folkhälsan och valfriheten.

Kultur, idrott- och föreningsliv är demokratiska hörnstenar i det civila samhället eftersom det stärker bildning, folkhälsa och integration. Detta gör i sin tur att denna verksamhet är förebyggande i det sociala arbetet. Nämnden måste fortsätta det viktiga arbetet med olika konkreta trygghetsskapande åtgärder ur olika perspektiv.

Verksamheten som kultur- och fritidsnämnden bedriver och stödjer är viktig för att skapa ett socialt hållbart Sundbyberg. Ett Sundbyberg där människor från olika sociala bakgrunder möts och utvecklas tillsammans och där segregation och utanförskap motverkas. Alla ska känna sig välkomna i vår stads kultur- och fritidsverksamhet oavsett ålder och var du är född.

En kunskapsskola för ett långsiktigt tryggt Sundbyberg

Kunskap och bildning är skolans huvuduppdrag då de bryter barriärer och skapar nya möjligheter och stärker personers ställning i samhället genom framtida bättre position på arbetsmarknaden. Skolan i Sundbyberg ska därför ha höga förväntningar på varje individ och prioritera kunskap.

Allas rätt till bildning kan inte nog betonas. En skola för alla är en skola där alla elever, oavsett intresse, mognad och kunskapsnivå kan få både stimulans och det stöd de behöver. För detta krävs en kunskapsinriktad stad med skolor i toppklass.

Det långsiktiga målet är att Sundbybergs skolor ska vara Sveriges bästa skolor.

I arbetet med en högkvalitativ skola i hela Sundbyberg, som bland annat innebär att utbildningen ska uppväga skillnader i elevers bakgrund och förutsättningar, ska det genomföras en socioekonomisk väl avvägd resursfördelning. Prioriterat är att verkställa en speciell lönesatsning på lärare och rektorer som arbetar i skolor med extra betydande socioekonomiska utmaningar

En bra och lustfylld inledande kunskapsresa för ett långsiktigt tryggt Sundbyberg

Alla barn ska oavsett förutsättningar få en bra start i livet. Förskolan och pedagogisk omsorg har en central roll i barnens intellektuella, språkliga och sociala utveckling. Verksamheten ska bedrivas på vetenskaplig grund med utgångspunkt i modern forskning.

Grunduppdraget för förskolan beskrivs i lagstiftning, föreskrifter, kommunala och nationella styrdokument som läroplanen. Förskolan har ett kompensatoriskt uppdrag vilket innebär en skyldighet att anpassa undervisningen och ge det stöd som krävs för att alla barn ska ha goda chanser att nå de nationella målen, oavsett bakgrund.

Den pedagogiska verksamhet som förskolan erbjuder är ett första steg i det livslånga lärandet och ska innehålla både lekfull inlärning och social gemenskap. Ett metodiskt arbete med barnens språkutveckling i svenska språket ska hela tiden prioriteras. Alla barn som börjar förskoleklass ska ha det ordförråd som krävs för att klara sin skolstart.

Brett arbete krävs för ett tryggare Sundbyberg – Johan Storåkers (wordpress.com)