Bibliotek – en viktig del av den intellektuella infrastrukturen

Johan Storåkers - Kommunalråd (L)

Onsdag 20 september 2017

Tillgång till ett rikt språk är i dagens samhälle en maktfråga. Det påverkar personers delaktighet i samhället och makt över sin tillvaro. Vidare är det viktigt för förutsättningarna att klara av skolan, akademisk utbildning samt annan utbildning. Ett starkt språk bidrar bildning som stimulerar många människors liv. En mycket viktig del av den intellektuella infrastrukturen för att bidra till människors språkutveckling är våra bibliotek. I Sundbyberg finns två allmänna bibliotek, ett i Hallonbergen och ett i Signalfabriken. Vidare har vi ett antal viktiga skolbibliotek. Att biblioteksverksamheten prioriteras är Liberalerna en garant för. I Sverige har DIK- fackförbundet för kultur och kommunikation identifierat ett antal utmaningar för biblioteken. Det handlar dels om att alltfler individer försöker påverka inköps- och gallringsstrategierna. Vidare är det mycket av samhället sociala oro som träder in biblioteksmiljön.

För starka bibliotek med en mångfald av litteratur och annat utbud är Liberalerna en garant. Vi för även kontinuerligt en dialog med aktuella tjänstemän om ordningsfrågorna och vikten av lugn och ro på våra bibliotek. Mer bildning åt folket!

Johan Storåkers
Kommunalråd (L)
Ordförande i kultur- och fritidsnämnden