Syskonförtur för Sundbybergs skolbarn tack vare Liberalerna!

Torsdag 29 juni 2017

Jag skrev redan i juni 2015, tillsammans med Johan Storåkers, en motion om att återinföra syskonförtur. För att citera vad vi skrev då:

”Det är mycket viktigt att du tidigt tillgodogör dig kunskap om du ska kunna uppnå dina livsdrömmar. Därför är skolan mycket viktig. Ett sätt att få trygga barn är att syskon i olika familjer kan gå i samma förskola och skola och därför vill vi återinföra s.k. syskonförtur. Många familjer har idag brist på tid och svårt att få livspusslet att gå ihop. Med alla syskon i samma förskola och skola minskar antalet transporter, miljön förbättras och det sparar tid. Detta gör även att föräldrarna får mer tid för att vara med sina barn.”

Motion ställd till Kommunfullmäktige 15 juni 2015

Det gör mig därför extra glad att förvaltningsrätten nu avslår det överklagande som kom från en kommuninvånare om vårt beslut att i den grönblå majoriteten i grundskole- och gymnasienämnden återinföra syskonförtur. Förvaltningsrätten anser inte att Sundbybergs stad bryter mot kommunallagens närhetsprincip. Förvaltningsrätten gör gällande att närhetsprincipen handlar om relativ närhet och inte den skola som ligger absolut närmast. Rätten har tagit fasta på att ingen förskola eller skola ligger mer än 1 500 meter från en annan i Sundbybergs stad.

Vi gjorde helt rätt som återinförde syskonförtur för trygga elever och familjer i Sundbyberg!

Henrik Persson (L)
1:e vice ordförande grundskole- och gymnasienämnden
(På bilden tillsammans med Anna Bergkvist (L), ersättare i grundskole- och gymnasienämnden)

Läs SVT:s nyhetsinslag