Se alla

En förskola med kvalitet

En bra start för varje barn – liberal förskolepolitik i Sundbyberg

I Sundbyberg ska alla barn, oavsett bakgrund eller förutsättningar, ges en likvärdig och kvalitativ start i livet. Förskolan är en avgörande del av det livslånga lärandet  och en hörnsten i Liberalernas politik för ökad frihet, kunskap och social rörlighet. Vi vill att varje barn ges möjlighet att växa, utvecklas och forma sin framtid utifrån sina egna styrkor och drömmar.

Kunskap, språk och trygghet från första dagen

Liberalerna ser förskolan som en plats där lek och lärande förenas. Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund och präglas av höga förväntningar. Språkutveckling särskilt i svenska ska vara ett prioriterat mål, eftersom det är avgörande för att barnen ska kunna tillgodogöra sig undervisningen längre fram i skolan. Alla barn i Sundbyberg ska ha ett tillräckligt ordförråd för att klara skolstarten.

Förskolan ska också bidra till barnens sociala utveckling, självständighet och nyfikenhet. En trygg förskola med tydligt pedagogiskt ledarskap och god bemanning ger barnen de bästa förutsättningarna att lyckas i skolan och i livet.

Valfrihet, kvalitet och mångfald

Vi liberaler välkomnar olika driftsformer det viktiga är kvaliteten. Både fristående och kommunala förskolor fyller viktiga funktioner. Föräldrars och barns rätt att välja är grundläggande. Samtidigt vill vi se ett bredare utbud av pedagogiska inriktningar även inom den kommunala förskolan för att bättre möta olika barns behov och nyfikenhet.

Förskolan som kompensatorisk kraft

Förskolan har ett viktigt kompensatoriskt uppdrag: att ge alla barn, särskilt dem med tuffare start, det stöd de behöver för att utvecklas och nå sina mål. Därför vill vi att Sundbyberg fortsätter med ett uppsökande arbete så att fler barn tidigt skrivs in i förskolan särskilt i områden där inskrivningsgraden är låg. Det gynnar barnen, familjerna och samhället i stort.

En arbetsmiljö som möjliggör kvalitet

Personalen är förskolans viktigaste resurs. Vi vill se hög förskollärartäthet, bättre arbetsmiljö och kontinuerlig fortbildning för både förskollärare och barnskötare. En robust organisation med samordning mellan mindre och större enheter gör verksamheten mindre sårbar vid till exempel sjukfrånvaro.

En tillgänglig och inkluderande förskola

Sundbybergs förskolor ska vara fria från diskriminering och kränkande behandling. De ska vara tillgängliga för alla barn och aktivt förebygga psykisk ohälsa. Utemiljöerna ska utvecklas för att uppmuntra till rörelse, lek och socialt samspel viktiga byggstenar för såväl fysisk som psykisk hälsa.


Liberala prioriteringar för förskolan i Sundbyberg 2026

  • Fortsatt fokus på barns språkutveckling i svenska språket i både kommunala och fristående förskolor.
  • Utökat utbud av pedagogiska inriktningar i den kommunala förskolan.
  • Ökat uppsökande arbete för att höja inskrivningsgraden.
  • Färre barn per pedagog för mer närvaro, trygghet och kvalitet.
  • Systematisk utveckling av förskolans utemiljöer för mer rörelse och lek.
  • Tydligt ansvar för barn och elevhälsan på alla nivåer.
  • Läsfrämjande arbete i samverkan med andra nämnder och kulturaktörer.