Anna-Lena Hammarin

Ledamot av kommunfullmäktige, vice gruppledare, ledamot, äldrenämnden, 2:e vice ordförande i pensionärsrådet, ersättare i Exploaterings- och näringslivsutskottet

Övriga uppdrag

– Ledamot av kommunfullmäktige, vice gruppledare

– Ledamot i Äldrenämnden

– 2:e vice ordförande i Pensionärsrådet

– Ersättare i Exploaterings- och näringslivsutskottet

– Ledamot av kommunfullmäktige, vice gruppledare
– Ledamot, äldrenämnden
– 2:e vice ordförande, pensionärsrådet

– Jag har bott i Sundbyberg i hela mitt liv och älskar staden!

Drivkraften i mitt politiska engagemang är den verklighet jag möter i vardagen. Äldreomsorg, barnomsorg och skola är mina hjärtefrågor, men även trygghet, tillgänglighet och miljö. Det här lovar jag att jobba för:

Äldreomsorg med guldkant – Leva livet hela livet
Det ska vara tryggt att åldras i Sundbyberg. Det ska finnas en mångfald av äldreboenden och hemtjänst att välja mellan, både privata och kommunala. Ett gott och respektfullt bemötande samt att personalen kan tala, läsa och skriva svenska är avgörande för omsorgens kvalitet. För att fler ska välja att jobba i äldreomsorgen ska personalen erbjudas utvecklings- och karriärmöjligheter. Alla som arbetar inom äldreomsorgen ska ha god kännedom om psykisk ohälsa, våld i nära relationer och HBTQ-frågor. Våra omtyckta träffpunkter liksom Seniorkollot och Gubbverkstan ska värnas.

Skolan först – Kunskap är grunden för framtiden
Vi ska ha höga krav på alla skolor. Lärarna ska få vara lärare och inte drunkna i administration. Barn med särskilda behov och särskilt begåvade barn ska få det stöd som krävs. Skolpersonalen ska ha god kunskap om psykisk ohälsa, och resurser för tidiga insatser till elever som mår dåligt ska säkerställas. Det ska råda nolltolerans mot mobbning. En ny Duvboskola är högprioriterat.

Barnen är vår framtid – därför en förskola med kvalitet
Förskolan ska vara en trygg plats för lek och lärande och ha en stimulerande utemiljö i anslutning till förskolan. Förskolor med olika driftsformer och olika pedagogiska inriktningar ska uppmuntras så att Sundbybergs föräldrar har frihet att välja. Aktivt arbete med språkutveckling i svenska ska prioriteras. De populära förskolorna Dimslöjan och Bävern ska bevaras på nuvarande platser.

Sundbyberg – en stad för alla
Staden ska byggas varsamt och med eftertanke. Grönområden ska värnas och vid all förtätning ska social infrastruktur såsom skolor, förskolor, vård- och omsorgsboenden samt ytor för fritidsverksamheter prioriteras. Livet mellan husen ska vara tryggt, tillgängligt, grönt och utgöra en trivsam miljö för alla generationer.

I mitt Sundbyberg ska jämställdhet, likabehandling, integration och barnkonventionen genomsyra all verksamhet och beslutsfattande. I mitt Sundbyberg ska alla kunna leva livet, hela livet!

Anna-Lena Hammarin

...